Blog

Wykaz Tematów

Hulajnogi Elektryczne

Styczeń 3rd, 2020

Moje propozycje poprawek i modyfikacji opieram na przeprowadzonych testach modeli, które używałem FS66 Speed i które używam Mercane Wide Wheel 2019. Zdecydowana większość z nas jest przekonana, że jaz...

Czytaj więcej

Oprogramowanie – Monitor Ciśnienia

Styczeń 2nd, 2020

Najciekawszą dziedziną jaką mam przyjemność zgłębiać, jest zabawa z oprogramowaniem komputera pokładowego. W przypadku Jeep Grand Cherokee najczęstsza przypadłość, to usterki odczytu ciśn...

Czytaj więcej

Chip Box

Styczeń 2nd, 2020

Jak wspomniałem na pierwszej stronie, tuning elektroniki moim zdaniem jest ambitniejszym i bardziej wyszukanym sposobem na dogadzanie naszym wybrańcom. Dlatego zamiast przerabiania na gaz celem oszczę...

Czytaj więcej

Hulajnogi Elektryczne

Moje propozycje poprawek i modyfikacji opieram na przeprowadzonych testach modeli, które używałem FS66 Speed i które używam Mercane Wide Wheel 2019. Zdecydowana większość z nas jest przekonana, że jazda na hulajnodze jest to umiejętność z którą się rodzimy, zatem, ten kto śmie udzielać podpowiedzi jak jeździć tymi pojazdami, automatycznie jest ignorowany. Jednak, gdy przychodzi ten moment i trzeba rozbić świnkę skarbonkę, łatwiej dopuszczamy myśl, że ktoś może mieć racje. Występując w roli tego kogoś, opiszę kilka swoich błędów, jakie popełniłem kupując sprzęt niedostosowany do własnych potrzeb. 

FS66 Speed

Najsłabszym punktem w każdej hulajce, jest miejsce połączenia przedniego koła z ramieniem kierownicy. Należy zwracać uwagę na sposób mocowania w tym miejscu, z uwagi na występujące przeciążenia podczas jazdy i hamowania. Podczas startu, masa naszego ciała, przeciąża ramie kierownicy do tyłu, ponieważ pojazdy elektryczne mają duże przyspieszenie.
Podobnie podczas hamowania, z tą jednak różnicą, że napieramy całą masą do przodu. W tym modelu zastosowane rozwiązanie będzie się sprawdzać do wagi 45 KG. Przy wadze 80KG powstają luzy, które należy korygować min dwa trzy razy w miesiącu. Zignorowanie prowadzi do utraty kontroli kierownicy. Przy nagłych skrętach nasza hulajka jedzie prosto! Poniższy film pokazuje, jak się do tego zabrać.


Kolejny słaby punkt w tym modelu, to brak amortyzacji tylnego koła. Producent początkowo stosował koła pompowane, jednak w masowej produkcji stosowane jest koło pełne, bezdętkowe, co w konsekwencji bardzo obniża komfort jazdy np po kostce. Najlepiej to sprawdzić wcześnie rano, gdy zależy ci na bezszelestnym przelocie obok tabliczki „Uwaga zły pies”.
Rozwiązaniem jest zastosowanie koła pompowanego, które kupiłem na tej stronie.

IMG_0707

 


Jeśli należysz do tych, którym nie zależy na zwracaniu na siebie uwagi, to ten model nie jest najlepszym pomysłem.Największa zaleta tego modelu ( iluminacja świetlna, pionowo wbudowana w ramię kierownicy), dla osób nie chcących ściągać na siebie uwagi, jest zarazem problemem numer jeden. Producent daje możliwość wyłączenia iluminacji, przy użyciu smar

tfona, tylko, że wtedy jest tak jakbyś hybrydą jeździł wyłącznie na paliwie. Aby zminimalizować wymienione uwagi do modelu FS66, zamieszczam kilka modyfikacji, które prowadziłem jako udoskonalenia.

Mercane Wide Wheel 2019

Najsłabszym punktem w każdej hulajce, jest miejsce połączenia przedniego koła z ramieniem kierownicy. Należy zwracać uwagę na sposób mocowania w tym miejscu, z uwagi na występujące przeciążenia podczas jazdy i hamowania. Podczas startu, masa naszego ciała, przeciąża ramie kierownicy do tyłu, ponieważ pojazdy elektryczne mają duże przyspieszenie.

Podobnie podczas hamowania, z tą jednak różnicą, że napieramy całą masą do przodu. W tym modelu zastosowane rozwiązanie będzie się sprawdzać do wagi 45 KG. Przy wadze 80KG powstają luzy, które należy korygować min dwa trzy razy w miesiącu. Zignorowanie prowadzi do utraty kontroli kierownicy. Przy nagłych skrętach nasza hulajka jedzie prosto!

hulajnoga-fs66-speed
HTB1J6I7XvvsK1Rjy0Fi762wtXXaN

FS66 Speed.

Mercane Wide Wheel 2019.

Oprogramowanie – Monitor Ciśnienia

ChipBox

Najciekawszą dziedziną jaką mam przyjemność zgłębiać, jest zabawa z oprogramowaniem komputera pokładowego.

DiagFCA

W przypadku Jeep Grand Cherokee najczęstsza przypadłość, to usterki odczytu ciśnienia, które z reguły powstają podczas wymiany opon.

ELM 327 Jeep Grand Cherokee

W pojazdach wyposażonych w czujniki, monitor czujników ciśnienia, aktywowany jest fabrycznie. Przy uruchomieniu pojazdu wykonuje się test sprawdzający obecność czujników oraz ciśnienie.

W opisywanym Jeep WK III 2005r. zastosowano pomiar bezpośredni, czyli odczyt radiowy z każdej opony. Jeśli któryś z czujników, zgłasza niskie ciśnienie (również z koła zapasowego) monitor pokładowy uporczywie sygnalizuje dźwiękiem oraz komunikatami na wyświetlaczu.
Bardzo mnie denerwował ten stan, ponieważ w żadnym kole nie miałem sprawnego czujnika. Co było robić? szukałem pomocy u fachowców i wszyscy twierdzili – należy kupić nowe czujniki po 300 każdy, inaczej „nie da się tego zrobić”. Zatem zgodnie z moją maksymą pożyczoną od Henry Forda  (zob. nagłówek strony OPEN MODAL BOX), postanowiłem to zrobić.

Kupiłem za160 w licencjonowane oprogramowanie Appar DiagFA oraz Kabel diagnostyczny ELM 327 za 59 razem 219 PLN
i wyłączyłem monitor ciśnienia. Dodatkowo włączyłem funkcję opuszczania lusterek podczas cofania, dobrze widoczne krawężniki.
Oprogramowanie umożliwia wiele ciekawych opcji, tj. kasowanie błędów, zamrożonych ramek itp.

Chip Box

Jak wspomniałem na pierwszej stronie, tuning elektroniki moim zdaniem jest ambitniejszym i bardziej wyszukanym sposobem na dogadzanie naszym wybrańcom. Dlatego zamiast przerabiania na gaz celem oszczędzania, korzystniej jest wyciągnąć ile się da z tej metody.

OBD3

ProRacingX to pewny i sprawdzony producent daje gwarancje bezpieczeństwa. Polecany przeze mnie, dodatkowo udziela dożywotniej licencji na oprogramowanie sterownika wygenerowane pod VIN pojazdu.

Jeśli zmieniasz pojazd wysyłasz swój Chip Box do producenta, w celu przeprogramowania go na VIN nowego pojazdu.

Najciekawszą zaletą twojej czarnej skrzynki jest cecha inteligentnego uczenia się, na podstawie odczytu aktualnych parametrów sterowników, jakie dostępne są w twoim pojeździe i dopiero po przejechaniu ok 150km, generuje się indywidualnie dostosowana mapa zapłonu. To jest super, bo jeśli wymienisz np. olej, resetujesz, przelatujesz jakieś 150km i życie znów jest piękne!

 

Tuning oświetlenia Xenon – Jeep Grand Cherokee WK III 2005

64f58219-191c-459c-b293-9efc3da9d2e31
3daf971a-5046-41c5-aa96-de026f904a98
reflektory

Oświetlenie Xenon. Pierwsza moja modyfikacja oświetlenia oparta była na sterowniku bez odcinania napięcia, co przejawiało się niepożądanym efektem rozbłysków jak w stroboskopie. Przy wyborze sterowników należy zwracać uwagę na moc oraz układ gaszący napięcie szczątkowe. Wersja amerykańska reflektorów nie nadaje się do zastosowania palników xenonowych z uwagi na kształt luster. Ich konstrukcja rozprasza strumień światła i pomimo regulacji, ciągle widzisz wiewiórki na drzewach. Jedynym rozsądnym jest zastosowanie reflektorów soczewkowych.

new_Led
park
kierunki

Aktualnie wstawiłem Jeepa do komisu. Wcześniej zamierzałem zmienić oświetlenie na fuul LED, zrezygnować z Xenonów, wstawić nowe reflektory ze światłami parkowania jw. i wbudować kierunkowskazy w lusterka jak w audi. Zatem nowy właściciel może skorzystać z podpowiedzi.